۱۳۸۷ مهر ۹, سه‌شنبه

رابطه جامعه بهایی با دولت اسرائیل


چنانکه می دانید کتاب "گوهر یکتا" نوشته روحیه ربانی از کتابهای معتبر دیانت بهایی است. روحیه خانم همسر شوقی ربانی و از جمله ایادیان امر بهایی بوده است که حیات و زندگی همسر خود و رویدادهای مقارن با دوره شوقی ربانی را در این کتاب به رشته تحریر در آورده است. آقای سهراب نیکو صفت در کتاب خود «کنکاشی در بهایی ستیزی»‌* به سند مهمی در کتاب مذکور اشاره می کند که در ترجمه کتاب گوهریکتا، صفحات ۴۲۹- ۴۳۱ می توانید بیابید. این سند فلسفه وجودی بهاییان در اسراییل و موضع ایشان را نسبت به وقایع جاری در آن سرزمین روشن می سازد. در کتاب نیکو صفت صفحات ۹۲-۹۴ آمده است:
بعد از جنگ جهانی دوم و  قبل از تشکیل دولت اسراییل منطقه فلسطین تحت نظارت انگلیس اداره می شده است. در دورانی  که این حق نظارت به پایان می رسد کمیسیونی از طرف سازمان ملل برای حل اختلافات تشکیل می شود. ریاست این کمیسیون به یک قاضی به نام هیل شاندستروم واگذار می شود. رئیس این کمیسیون در نهم جولای ۱۹۴۷ نامه ای به شوقی ربانی که آن زمان مسئول جامعه جهانی بهایی بوده است می نویسد:
«...از طرف کمیسیون مربوطه خود مامورم که با نهایت دقت در مصالح دینی اسلام، یهود و مسیحیت در فلسطین تحقیقات کامله نمایم...بی نهایت سبب تشکر و امتنان من خواهد بود که آن جناب نیز بعلت مصالح دینی  بهایی و اهمیت تاریخی این سرزمین برای اطمینان بیانیه ای ارسال فرمایید» (کتاب گوهر یکتا صفحه ۴۲۹-۴۳۰)
پاسخ شوقی ربانی به تاریخ ۱۴ ماه جولای  ۱۹۴۷ چنین است:«...وضع بهاییان در این کشور به دلائلی منحصر بفرد است. بیت المقدس هرچند که مرکز روحانی مسیحیان است ولی مرکز اداری آنان نیست ...ونیز با آنکه ثانی الحرمین در عالم اسلام شمرده می شود ولکن حرم اعظم شریعت اسلام  و مرکز حج آنان در عربستان است نه در فلسطین. فقط پیروان شریعت حضرت موسی هستند که علاقه ای به موازات علاقه و بستگی بهاییان به این سرزمین دارند زیرا بیت المقدس شامل بقایای هیکل سلیمان و مرکز موسسات دینی و سیاسی ایشان است که علايق محکمی با تاریخ گذشته این قوم دارد وفقط در یک امر با بهاییان فرق پیدا می کنند و آن اینست که موسسین ثلاثه عظمای امر بهایی هر سه در این کشور به خاک سپرده شده اند. لذا این سرزمین نه فقط مرکز زیارت بهاییان در جمیع انحاء عالم است بل مرکز دائمی تشکیلات بهایی نیز هست که اینجانب افتخار قیادت آن را دارم.
شریعت حضرت بهاءالله بالمره از سیاست جداست، هرگز در این مناقشات حزن انگیزی که درباره مستقبل این کشور اجراء می گردد طرفداری از فردی بر ضد دیگر نکرده ایم و در این باره بیانیه ای  و یا اشاره ای که متضمن چگونگی وضع سیاسی این مرز و بوم در مستقبل ایام باشد هرگز از افراد جامعه بهایی و شخص این جانب صادر نخواهد شد.
هدف ما تاسیس صلح عمومی در جهان است، مقصد ما اجرای عدالت در جمیع طبقات عالم انسانی است، یعنی حتی در سیاست جهان بایستی عدالت مجری گردد وچون بسیاری از نفوس که به شرف ایمان فائز شده اند از اصل کلیمی و مسلمان می باشند لذا ابدا تعصبی به هیچ فرقه ای بر ضد فرق دیگر نداریم و بینهایت مشتاقیم که آنان را بایکدیگر به صلح و صفا دعوت نماییم. زیرا تنها بدین طریقه است که صلاح و مصلحت افراد آنان و کشورشان محفوظ و مامون می ماند.
آنچه مربوط به ماست اینست که هر تصمیمی درباره مستقبل این سرزمین اتخاذ گردد و هرکس حاکم بر این کشور شود این نکته را بشناسد که شهر عکا و حیفا مرکز روحانی و اداری شریعت  جهانی بهایی است و نیز معترف بر استقلال شریعه الله گردند و بهاییان حق آن را داشته باشند که اداره امور خود را از این سر چشمه بنمایند و نیز ببهاییان اطراف جهان حق زیارت  و تشرف به مقامات مقدسه بهایی داده شود تا مانند یهود  و مسیحی و مسلمان که حق زیارت بیت المقدس را دارند آنان نیز به شرف زیارت ارض اقدس نايل گردند. این حقوق را معتبر دانند و معترف شوند  و الی الابد محفوظ و مصون بدارند.»(داخل گیومه از کتاب گوهر یکتا صفحه ۴۳۰-۴۳۱)

امیدوارم این سند کمی موضوع را برای حقیقت طلبان روشن نماید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر