۱۳۸۷ مهر ۱۱, پنجشنبه

پاسخ به سوالات آقای اعلمی قسمت چهارم(جواب به سوالات یک لامذهب)

این مقاله در جواب سوالاتی است که آقای اعلمی در وبلاگشان از بهاییان پرسیده اند.
آقای اعلمی،
۱)چرا کتاب اقدس به عربی است؟(به زبان قوم نیست)
 قرآن مشخص نکرده است که اگر قوم یک پیامبر به چند زبان متفاوت سخن بگویند، پیامبر باید به کدام یک از آن زبانها سخن بگوید. قوم بهاءالله عالم انسانی است، با هزاران گویش متفاوت،  بهاءالله هم به دو زبانی که میدانست سخن گفت. گذشته از این که منظور از زبان قوم، سطح درک و بینش آن قوم است، می خواهم بدانم که چرا یک لا مذهب باید نظر قرآن را ملاک زبان پیامبر قرار بدهد.
۲)مقام بیت العدل؟
 این افراد که توسط وکلای بهاییان انتخاب می شوند با سایر بهاییان هیچ فرقی ندارند، آنچه که در نظر بهاییان محترم است جمع بیت العدل اعظم است. بهاءالله به بهاییان گفته است که به این جمع عصمت موهوبی عطا کرده است یعنی همان عصمتی که ائمه مسلمین از آن بهره مندند. بهاءالله گفته است که این افراد باید در نهایت توکل و تنزیه گرد هم آیند و در امور مشورت نمایند و در نهایت دقت اتخاذ تصمیم نمایند. حاصل این مشورت الهام الهی است. این افراد در خارج این جمع، اگرچه مورد احترامند، اما هیچ مقامی در سلسله مراتب نظم اداری بهایی ندارند، و حتی اظهار نظر شخصی شان سندیتی ندارد.
۳)چرا به سوی عکا نماز می خوانیم؟‌
چون مدفن بهاءالله است و از نظر بهاییان مقدس ترین مکان عالم است. این یک مساله سمبولیک است، سمبل مسلمین حجرالاسود، خاک تربت، یا حتی یک تکه سنگ بنام مهر است، سنبل ما مدفن پیامبرمان است.  باز هم چرا ملاک این فرد لا مذهب باید اعتقادات مسلمانان باشد؟ این سوال هم هیچ مبنای عقلی ندارد، مگر آنکه سایل را مسلمان فرض کنیم.
۴) آیا بهاییان خاتمیت محمد(ص) را قبول دارند؟
 عالم انسان محتاج فیوضات الهی است. این فیض هیچ وقت منقطع نمیشود چنانچه در قرآن هم آمده است که ارسال رسل سنتی الهی است و در سنت خدا تبدیلی نیست. اگر این فرد لا مذهب از ما بخواهد که معنی خاتم النبین را هم توضیح بدهیم به او می گوییم که با ظهور حضرت محمد دور حضرت آدم به انتها آمد ودور جدیدی آغاز شد. بهاءالله نیز مظهر کلی الهی در این دور هستند. بهاءالله به بهاییان اطمینان داده است که حد اقل تا ۱۰۰۰ سال دیگر پیامبری نخواهد آمد.
۵) آیا دعایی به بهاییان سفارش شده است؟
 خیر به غیر از نماز که تلاوت آن واجب است، به بهاییان همین قدر سفارش شده است که ساعاتی از روز را به تذکر و تفکر و دعا بگذرانند. دعای خاصی سفارش نشده است. حتما اطلاع دارید که مطالب نازله از قلم شارع دین بهایی شامل صدها لوح، مناجات، رساله و کتاب است که هریک مناسبتی دارد که بهاییان هم بعضا به مناسبتهااین ادعیه را زیارت می کنند. در مورد توضیح آقای فیضی، باید بگویم که اولین باریست که شنیدم و واقعا لذت بردم. ایکاش منهم چنین حضور ذهن قوی ای داشتم.
در کنار سوالات خوبی که مطرح کرده اید، پرسش هایی هم وجود دارد که اگرچه به جای خود می توانند مهم باشند، اما با این فرض که مخاطبمان فرد لا مذهبی است، سازگاری ندارد.  مثلا، برای این فرد لامذهب چه اهمیتی دارد که نظر بهاییان در مورد خاتمیت حضرت محمد را بداند؟  غیر از این است که مسلمانان باید اول خاتمیت را برای او اثبات نمایند؟ امیدوارم که ایشان اثبات«نقلی»‌شما را بپذیرند.
و یا مثلا برای یک جوینده کامبوجی چه فرقی بین زبان عربی و فارسی است؟ بالفرض هم که فرقی باشد، چرا از دید او این فرق یک تناقض است؟ امیدوارم که نگویید چون در قرآن  چنین آمده است.
در میان سوال های خوبی که مطرح کردید سوالهایی وجود دارد که شنیدن آن نه تنها از یک لامذهب، بلکه از هر کسی که در قرن ۲۱زندگی می کند عجیب است. مثلا اینکه اگر فردی از من بپرسد: که فلانی ، اگر من بهایی شوم می توانم باخواهرم ازدواج کنم؟ من با خود خواهم گفت که اگر مثل ۱۰۰۰ سال پیش دنیای هرکس محدودبه قبیله اش بود، اگرخصومتهای قومی و تعصبات عشیره‌ای انتخاب افراد را چون زمان های قدیم محدود می کرد، و یا، اگر چون دوران گذشته، رنج سفر تنها ازدواج‌های نزدیک را ممکن می ساخت، آنکاه شاید این سوالی معقول بود. اما اکنون که شاید ۵۰۰ میلیون زن مجرد در دنیا هست که بعضی از مردان به خاطر زیاد بودنشان متحمل زحمت بیش از یک زن می شوند، مسافرت به هرگوشه دنیا آسان گردیده، سیستم های ارتباط جمعی وحشت مردم از دیگران را کم کرده و ارتباط ها را آسان ساخته،....چرا ایشان به خواهرش بند کرده است؟ و قبل از آنکه بخواهم راجع به دیانت بهایی با او صحبت کنم سعی خواهم کرد که او را به یک کلینک روان درمانی معرفی کنم. . البته اگر در ایران باشم فقط سکوت خواهم کرد.

و اما تعالیمی که دنیای امروز به آن محتاج است
۱)صلح عمومی و وحدت عالم انسانی
۲) ترک تعصبات دینی، جنسی، مذهبی و وطنی ...
۳)دین باید سبب الفت و محبت باشد. اگر دین سبب اختلاف شود، ترک دین بهترین عمل دینی است.
۴)دین باید مطابق علم و عقل باشد.
۵)تعلیم و تربیت اجباری و عمومی.
۶)تعدیل معیشت و حل مسایل اقتصادی
۷)نهی از توسل به خشونت
امیدوارم که از کوپنمان بیشتر حرف نزده باشیم.
روز و روزگارتان خوش
------------------------------------------------


پاسخ آقای اعلمی:
آقای پژمان! تا کنون بیش از 120 سطر از صفحات این وب سایت به انتشار سه مقاله چند صفحه ای شما اختصاص یافته است بدون اینکه کوچکترین اسائه ادبی نسبت به شما و دیگر همفکرانتان کرده باشم ،لذا از شما هم انتظار می رفت که به همین منوال عمل کرده و اگر در وبلاگ شخصی خود بصورت یکطرفه پاسخ های خود را خطاب به من منتشر می کنید ،جواب های مرا نیز با رعایت ادب در همانجا منعکس نمائید.اما بنظر می رسد که با کم آوردن در منطق ،سبیل افراد بی منطق یعنی تهمت ، اهانت و طعنه زدن را بر گزیده اید. لذا مادامیکه در روش خود تجدید نظر نکرده و به اصلاح آن نپردازید و از عناوین و تعابیری که برازنده خودتان می باشد استفاده کنید، از انتشار کامنت های شما معذورم.

۲ نظر:

  1. راسته بهاييا با خواهرو خالشون زنا ميكنن؟

    پاسخحذف
  2. نه عزیزم،
    بهایی‌ها نه با خواهر و نه با خاله شون ازدواج نمی‌کنن. حتی با دختر خاله و دختر دایی هم (اگرچه حرام نیست اما) توصیه شده که ازدواج نکنن. عبدالبهاء توصیه کرده که هرچه نسبت فامیلی بین زن و شوهر ضعیف تر باشه بهتره...

    پاسخحذف