۱۳۸۷ مرداد ۲۸, دوشنبه

رویای مونا در رادیو زمانه(Mona's Dream)

 این خبر پروژه سینمایی مل گیبسون در باره مونا، رویای مونا، از چند جهت برایم جالب بود. اول آنکه بعد از حدود یک سال که از منابع مختلف راجع به این پروژه شنیده بودم، بالاخره خبری در یک رسانه موثق در این مورد بدستم رسیده بود، که اتفاقا خبر از آغاز پروژه و برخی جزییات دیگر می داد. دوم آنکه انتشار این خبر در رسانه معتبر و میانه رویی چون رادیو زمانه که بینندگان زیادی در میان تمام اقشار ایران دارد باعث افزایش آگاهی مردم نسبت به بهاییان و مصائب آنها می شود، چیزی که در این بحبوحه فشار و خفقان مایه دلگرمی جامعه ستم کشیده بهاییان ایران است. سوم آنکه وقتی حضور شهره آغداشلو در این فیلم را خواندم امیدواری ام به تاثیر فیلم و اقبال بینندگان ایرانی به این فیلم بیشتر شد.
ساخت فیلم رویای مونا در سطحی چنین حرفه ای خود به یک رویا شبیه است. وجود کارگردان سرشناسی چون لنز و تهیه کننده ای چون مل گیبسون و از همه مهمتر حضور شهره آغداشلو و دیگر بازیکنان سرشناس در این فیلم می تواند چالش بزرگی بر سر راه سیاستهای جمهوری اسلامی ایران باشد و بالطبع اسباب نگرانی رژیم ایران را فراهم نماید. از این رو واکنش پیدا و پنهان ایران نسبت به این پروژه بسیار محتمل است. 
 واکنش حکومت ایران به اقدام شیرین عبادی در پذیرفتن وکالت هفت نفر از مسئولین جامعه بهایی ایران(یاران ایران)* و ازدیاد فشار بر جامعه بهایی، گمانه واکنش جمهوری اسلامی به این فیلم را تقویت می کند. سکوت کیهان تا این زمان گویای آنست که هنوز مرکز تبلیغاتی جمهوری اسلامی به جمع بندی خاصی  نرسیده است. حضور شهره آغداشلو اگرچه باعث جذب بینندگان ایرانی می شود، اما از سویی دیگر این حضور شاید چندان ساده نیز نباشد. تعصبات ایرانیان خارج نشین می تواند منشاء حرف و حدیث هایی در مورد این بازیگر توانا شود، که احتمالا از چشمان شهره آغداشلو دور نبوده است. اکبر گنجی در پانوشت مقاله اش  تحت عنوان «از حق بهایی بودن تا بهایی صاحب حق بودن»  خاطره ای را بازگومی کند که مثال خوبی است از وجوداین تعصبات بی پایه در میان ایرانیان خارج نشین. متاسفانه ایرانیان حتی اگر قید دینشان را هم بزنند باز هم بیمار تعصبات دینی اند. در مقدمه کتاب افسانه ها، نقلی است از سعیدی سیرجانی که می گوید(نقل به مضمون):
جوانی ام رفت، اما جهلش با تمام عظمتی که داشت همراهم مانده است.
اگر چه سعیدی از روی فروتنی و شکسته نفسی این را گفته است، اما اگر کلمات جوانی و جهل را با کلمات دین و تعصب جایگزین کنیم گزاره ای صددرصد  درست درباره ایرانیان خواهد بود.  
بهر حال اقدام غیر بهاییان در دفاع از حقوق بهاییان ثبات قدم، آزاد منشی و شجاعت بسیار می طلبد که امیدوارم در شهره آغداشلوجمع باشد و نهایتا ناچار به کناره گیری از این فیلم  و مصاحبه با رادیو های جور و واجور برای اعلام برائت از بهاییان نشود.


----------------------
*بعد از آنکه شیرین عبادی وکالت این هفت نفر را پذیرفت، خبرگزای ایلنا در مقاله ای عنوان کرد که شیرین عبادی و دخترش به دین بهایی گرویده اند و از نظر فقه اسلامی مرتد محسوبند، جرمی که در قانوان مجازات اسلامی مجازات اعدام برایش در نظر گرفته شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر