۱۳۸۸ مرداد ۱۳, سه‌شنبه

نقض حقوق بهائیان مصداق جنایت علیه بشریت

تغییر وحشت انگیز است. این را باید از کودکی که سر از زهدان مادر بدر آورده پرسید. شوک مهیبی که ظهور باب بر جامعه ایران وارد کرد مردم را بشدت به هراس انداخت و پیکره نظام اجتماعی را گرفتار تشنج ساخت. این تلاطم بقدری گسترده بود که شاید تنها جنبشی باشد که از آن با عنوان «فتنه» یاد می‌شود. این فتنه اجتماع کهن سال ایران را دو شقه کرد. این دو شق در دو قطب مخالف قرار گرفته گرفتند. عده‌ای مومن و عده‌ای در پشت خاکریز انکار پنهان شدند و به نفی آن پرداختند. چون داستان هر تغییر دیگری قوای نفی بر اثبات تفوق ظاهری یافت و به هدم و نابودی باور کنندگان همت گماشت. بعد از گذشت بیش از 160 سال از ظهور دیانت بابی و در پی‌ آن دیانت بهائی بارقه‌هایی
برخی از مصادیق جنایت علیه بشریت به شرح زیر است:
"زندانی کردن یا محرومیت شدید از آزادی جسمانی که ناقض قوانین اساسی حقوق بین الملل باشد. شکنجه. تجاوز به عنف...تعقیب قضایی علیه هر گروه یا جمعیت شناخته شده بر اساس زمینه های سیاسی-نژادی- ملی- قومی- فرهنگی- دینی و جنسی یا زمینه های دیگر که در حقوق بین الملل منع شده باشد. مفقود الاثر کردن افراد. اعمال غیر انسانی دیگر با مشخصاتی شبیه به موارد فوق که با قصد و نیت انجام شده باشد و رنج عظیم یا جراحتی جدی بر بدن یا سلامت ذهنی و جسمی افراد وارد کرده باشد(1)".
اکبر گنجی در مقاله دیگری با عنوان موازنه قوای رژیم و دموکراسی خواهان، ذیل توضیح وضعیت فعلی رژیم ایران، موارد محوری را مطرح می‌کند که می‌تواند جهت جامع نیروهای آزادی خواه در داخل و خارج باشد. از این بین به مساله حقوق بشر و نقض سیستماتیک حقوق بهائیان و سرکوب مداوم آنها اشاره می‌کند. او می‌گوید:
«باید حول محور "جنایت علیه بشریت" نیروها را بسیج کرد و فعالیتی جمعی با مشارکت همه ایرانیان طالب آزادی و دموکراسی سامان داد... دیوان "تعقیب قضایی علیه هر گروه یا جمعیت شناخته شده بر اساس زمینه های سیاسی- نژادی- ملی- قومی- فرهنگی- دینی و جنسی یا زمینه های دیگر که در حقوق بین الملل منع شده باشد" را جنایت علیه بشریت به شمار آورده است. پرسش این است: آیا رژیم سلطانی ایران پس از سال 2002، بهائیان را به دلیل بهایی بودن، با برنامه ریزی قبلی و به طور سازمان یافته مورد تعقیب قضایی قرار نداده است؟ آیا علی خامنه ای پس از انتخابات ریاست جمهوری 22 خردادماه سال جاری اصلاح طلبان را مورد تعقیب قضایی قرار نداده است؟ آیا بهائیان و اصلاح طلبان گروه یا جمعیت به شمار نمی روند؟ ...»(2)
to be continued(متاسفانه فرصت ادامه دادن وجود ندارد، و بهمین شکل منتشر می شود)
------------
(1)به نقل از مقاله اکبر گنجی در گویا نیوز
(2) به نقل از مقاله اکبر گنجی در رادیو زمانه:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر