۱۳۸۷ آبان ۱۵, چهارشنبه

CHANGE, WE CAN BELIEVE IN



دیروز مردم آمریکا بالاترین پست اجرایی در این کشور را به باراک اوباما سپردند. او دیشب در مقابل بیش از صد و بیست هزار نفر از طرفدارانش در شهر شیکاگو نطق پیروزی خودرا در انتخابات ریاست جمهوری چنین آغاز کرد:
اگرهنوز کسی تردیدی داشت که آمریکا سرزمینی است که هر چیز در آن ممکن است، که آیا رویای اولین کسانی که آمریکا را ساختند هنوز زنده است، و یا آنکه می توان قدرت دموکراسی ما را زیر سوال برد، امشب جواب شما بوده است...جوابی که توسط پیر و جوان، فقیر و غنی، دموکرات و جمهوری خواه، سیاه و سفید، لاتین، آسیایی و سرخپوست، هم‌جنس گرا و غیر هم‌جنس‌گرا، معلول و غیر معلول گفته شد...
جان مک کین در سخنرانی پایانی خود گفت:
 من اهمیت ویژه این انتخابات را برای سیاه پوستان آمریکا درک می کنم؛ سربلندی و افتخار، امشب از آن آنهاست. هیچ دلیلی بهتر از این نشان نداد که آمریکا یک دنیا با تعصبات زشت و ترسناکش در گذشته فاصله گرفته است. دیگر هیچ دلیلی برای یک آمریکایی وجود ندارد که  آمریکایی بودنش را عزیز ندارد.
از نقاط عطف کمپین اوباما حضور کالین پاول، وزیر کشور در کابینه اول جرج بوش، در برنامه Meet the Press در شبکه NBC و حمایت وی از اوباما بود. وی در جواب منتقدین جمهوری خواه که باراک اوباما را مسلمان خواندند، ضمن رد این ادعا، با شجاعت عنوان کرد که مگر در مسلمان بودن چه ایرادی هست؟ اینجا مگر آمریکا نیست؟ آیا ایرادی دارد که یک پسر یا دختر هفت ساله مسلمان آمریکایی رویایش باشد که روزی رئیس جمهوراین کشور شود؟
انتخاب باراک اوباما به ریاست جمهوری ایالات متحده در حالی اتفاق می افتد که حاکمان بسیاری از کشورهای دنیا با صرف منابع مالی بسیار به ایجاد وحشت و خفقان در فضای زیست اقلیت ها دامن می زنند. دراین میان می توان و باید از جمهوری اسلامی ایران نام برد، که حاکمان آن ادعا بینش الهی و فرهنگ معنوی دارند و در آنجا یک بهایی برای ابراز عقیده می تواند با مجازات اعدام مواجه شود. آنجا کودک هفت ساله بهایی نه تنها از حق داشتن رویای ریاست جمهوری محروم است، بلکه در مدرسه نیزبخاطر عقایدش تحقیر و توبیخ می شود و از ادامه تحصیل و انتخاب شغل محروم می گردد. 
انتخاب رئیس جمهور آمریکا از میان اقلیت سیاه پوست این کشور نه تنها فصل جدیدی در تاریخ آمریکا و جامعه سیاه پوست کشور گشود، بلکه موقعیت اجتماعی و سیاسی اقلیت ها را در تمام دنیا تعریفی دوباره کرد. بازسازی چهره آمریکا در جهان و گسترش روابط سازنده اش با سایر ملتها فرصت بهانه جویی و پنهان سازی را از حکومتهای خودکامه گرفته و این تضادها را در افقی روشن به پیش چشم مردم دنیا می کشد. حاکمان و سیاستمداران دنیا، در گوشه و کنار، دیر یا زود، جبرا یا طوعا خود را با این تعریف جدید تطبیق خواهند داد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر