۱۳۸۷ مهر ۱۴, یکشنبه

قهرمانان جامعه مان را بهتر بشناسیم

شیخ فضل الله نوری از مجتهدین بزرگ مقارن با جنبش مشروطه است. این شیخ بزرگوار بعد از انقلاب اسلامی به شهید شیخ فضل الله نوری یا همان شیخ شهید معروف شد و بزرگ راهی درپایتخت میهنمان وشاهراهی در ایدئولوژی و تفکرات حاکمان ایران به نامش ثبت شده است. در زیر شمه ای از افکار او را که در یکی از نامه هایش منعکس می باشد مرور می کنیم. بخوانید و لذت ببرید.
نامه‏ي شيخ فضل الله نوري به ناظم الاسلام:
ترا به حقيقت اسلام قسم مي‏دهم آيا مدارس جديده خلاف شرع نيست؟ آيا ورود به اين مدارس، مصادف با اضمحلال دين اسلام نيست؟ آيا درس زبان خارجه و تحصيل شيمي و فيزيك عقايد شاگردان را سخيف و ضعيف نمي‏كند؟ مدارس را افتتاح كرديد. آنچه توانستيد در جرايد از ترويج مدارس نوشتيد. حال شروع به مشروطه و جمهوري كرديد؟
مشروطه ایرانی، دکتر ماشاالله آجودانی، ص ١٤٣

دشمنی علما با علم و مدرسه قسمتی از تاریخ ایرانمان است. حسن رشدیه* که از پایه گذاران مدارس به سبک جدید بود در جایی می گوید:
"یکی از آقایان که مقامش عالی تر از لیاقتش است، خودداری نتوانست. گفت اگر این مدارس تعمیم یابد، یعنی همه مدارس مثل این مدرسه باشد، بعد از ده سال یک نفر بی سواد پیدا نمی شود، آن وقت رونق بازار علما به چه اندازه خواهد شد....صلاح مسلمین در این است که از صد شاگرد که در مدرسه درس می خوانند یک دو تاشان ملا و با سواد باشند و سایرین تابع و مطیع علما باشند." همان کتاب صفحه ۲۶۶

برگردیم به قهرمان شهیدمان شیخ فضل الله. از دیگر آثار قابل اعتنای بجا مانده از این شهید راه وطن، نامه ای است که به سفیر بریتانیا نوشته است. این نامه را اولین بار در روزنامه شرق، ویژه نامه مشروطه خوانده بودم. متاسفانه روزنامه شرق توقیف و آرشیو آن هم در دسترس نمی باشد، اما نامه را می توان بر روی اینترنت در گوشه کنار پیدا کرد.
نامه شيخ فضل الله به سفير انگليس چنین است:
خدمت باابهت جناب شوكت مدار اجل اكرم افخم اسعد عالى وزير بافرهنگ مسيو هپرين وزير مختار و نماينده دولت فخيمه انگلستان دام اجلاله؛
اولاً در اين موقع ورود بهجت نمود جناب جلالتمآب عالى را اينجانب و ساير از علماى اعلام ملت ايران كه همواره به اتحاد و يك جهتى با ملت نجيبه ترقى خواه انگلستان خود را شناخته ايم تبريك و تهنيت مى گوييم و مسرت قلبى خودمان را به اظهار مخالصت و موافقت اظهار مى داريم و از خداوند تعالى خواهانيم كه همواره رجال كار آگاه و مامورين سياسى دولتين در حفظ و نگهدارى اين مودت و محبت كه فيمابين ملتين بيشتر از پيشتر حاصل شده با نهايت صدق و صفا بكوشند و مواظب باشند كه غرض مغرضين خللى نرساند.ثانياً به مفاد شكر نعمت نعمتت افزون كند تشكرات قلبيه خودمان را از حسن مساعدت و سياست جناب جلالتمآب شارژه دافر اظهار مى داريم و متوقع مى شويم كه به دربار معدلت مدار امپراطور خودتان ابلاغ فرماييد.ثالثاً بر خاطر سياست مظاهر جناب عالى مكشوف و ظاهر است كه هميشه ملت و دولت ايران خود را متحد و دوستدار دولت و ملت نجيبه متمدنه انگلستان دانسته و مى داند و همه وقت فوائد اتحاد را منظور نظر داشته و مى دارند و با كمال اميدوارى استحكام و انتظام اين مردم را كه سرمايه سعادت و اسباب رفاهيت ملتين است از جناب معظم مفخم جلالتمآب عالى ممتنى و خواستاريم تا انشاءالله از ثمرات دوستى و يك جهتى برخوردار شويم و چنان با هم يك دل و يك جهت باشيم كه رشك ديگران شود.
الاحقر فضل الله النورى»
-----------------------
رشدیه ظاهرا مشهور به بابی و یا بهایی بودن می شود(مشروطه ایرانی صفحه ۱۴۳) این شهرت اگرچه بنا به اسناد بجامانده، که طرز فکر و منش او را نسبت به اقلیت های غیر مسلمان نشان می دهد(مشروطه ایرانی صفحات۱۴۹-۱۵۰)، غلط می باشد، اما بیانگر این حقیقت است که علاقه به علم و دانش در ذهن ملایان و دنباله روهایشان نشان بابی و یا بهایی بودن بوده است.

۲ نظر:

  1. شیخ فضل الله تاسیس مدارس دخترانه توسط بهاییان را همردیف با احداث فاحشه خانه ها دانسته و بشدت نکوهش میکرده. روشهای بسیاری از بهایی ستیزان امروز هم مدل اصلاح شده روش شیخ فضل الله است. با وجود و نفوذ چنین تفکراتی وضعیت اسفبار حال حاضر کشورمان چندان تعجب برانگیز نیست. خیلی دوست دارم نظر آقای اعلمی و دوستانشان را راجع به ارتباط شیخ فضل الله با دیپلماتهای دولت فخیمه انگلیس بشنوم!

    پاسخحذف
  2. پیشنهاد پای کوبیدن به هنگام راهپیمایی روز قدس، تنها صداست که مي ماند!۲۵ شهریور ۱۳۸۸ ساعت ۷:۱۹

    نبايد به هيچ وجه بگذاريم حکومت انبوه جمعيت ما را در روز جمعه از آن خود کند. علاوه بر اينکه از نمادهاي سبز براي رنگي کردن حرکتمان استفاده مي کنيم، پيشنهاد موثر ديگري که داده شده پاي کوبيدن محکم با ريتم خاص به هنگام راهپيمايي روز قدس هست. اينجوري ديگه نميتونن ما را کتمان کنند. جلوي صدا را هيچ جوري نميشه گرفت. یک حرکت اعتراضی کوبنده که لرزه بر اندام دیکتاتور میاندازه! فقط جاهايي که خاک هست اين کار را نبايد بکنيم که گرد و خاک خاطر راهپيمايان سبز را آزرده نکنه. پیشنهاد کم خطر و پر اثری هست. فقط کافیه که 20 نفر از يک جایی شروع کنند به پايکوبي تا به کل جمعيت سرايت کنه. اين پايکوبي وقتی همه با هم هماهنگ باشند چنان قدرتی پیدا می کنه که مثل زمین لزره میمونه و در تاريخ ثبت ميشه. يادمون باشه که تنها صداست که مي ماند! پس صبح روز جمعه، طبل بزرگ زير پاي چپ! اين مورد را اطلاع رساني کنيم تا وقت هست. (بالاترين، دنباله، فيس بوک و ياهومسنجر)

    پاسخحذف