۱۳۸۸ دی ۱۹, شنبه

در بحبوحه نا‌آرامی‌ها، ایران هفت مدیر بهایی را دادگاهی می‌کند

دادگاه هفت نفر مدیر جامعه بهایی ایران هفته آینده برگزار می‌شود. این دادگاه که به نماد آزار و اذیت این اقلیت دینی بدل شده است، درحالی برگزار خواهد شد که توجه دنیا بیش از پیش به نقاط مبهم و بحث انگیزش جلب شده است.

نا آرامی های اخیر و و سرکوب معترضان توسط نیروهای دولتی نگرانی‌ها نسبت به سرنوشت این هفت نفر را که از فروردین ماه ۸۷ در زندان اوین در بازداشت بسر می‌برند، افزایش داده است.

و اکنون. بنا بر گزارش روز شنبه خبرگزاری نیمه رسمی فارس، بهائیان دیگری نیز که ماه گذشته پس از نا آرامی‌های روز عاشورا دستگیر شدند در روزهای آتی دادگاهی خواهند شد.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران اظهار داشت: «این افراد بخاطر اینکه بهائی بوده‌اند دستگیر نشدند.»‌ وی افزود »در بازرسی خانه‌های این افراد چند قبضه اسلحه و گلوله نیز بدست آمد.»

وی گفت:‌«بهائیان در سازماندهی آشوبها و ارسال عکس به خارج از کشور نقش داشته‌اند و به این خاطر است که دستگیر شده اند.»

اما سخنگوی بهائیان گفت که ادعاهای اخیر دولت برای ایجاد فضای تبعیض و نفرت بر علیه این اقلیت در ایران مطرح گردیده است.

دایان اعلایی، نماینده جامعه بین المللی بهایی در سازمان ملل در ژنو گفت: « این چیزی نیست جز یک دروغ آشکار نیست. بهائیان بنا بر اصول اساسی آئین خود بطور مطلق متعهد به رفتار عاری از خشونت می‌باشند. و هرگونه اتهامی که در خانه‌هایشان اسلحه و یا گلوله داشته اند غیر قابل باور است»

کمیسیون بین‌المللی آزادی دینی آمریکا نیز مقامهای ایرانی را برای مسئول شمردن بهائیان در تظاهرات ضد دولتی مورد انتقاد قرار داد.

لئونارد لئو رئیس این کمیسیون که همچنین مشاور مستقل دولت آمریکا نیز می‌باشد، اظهار داشت:

«این ادعاها نه تنها بی‌ارزش هستند بلکه بشکل بدی ساختگی می‌باشند.»

وی افزود «اگر دولت ایران دادگاه این بهائیان را هفته آینده برگزار کند، دولت آمریکا و جامعه بین المللی باید از ایران بخواهند که شرایط دادگاهی منصفانه، شفاف و مطابق با استاندارهای بین المللی حقوق بشر را مهیا کند.»

بعد از دوبار تاخیر در برگزاری دادگاه، تاریخ بعدی دادگاه سه شنبه هفته آینده و بصورت اعلنی اعلام شده است.

در روز پنجشنبه، بهائیان نام‌آشنای هند، کنفرانسی مطبوعاتی در دهلی نو ترتیب دادند که در آن از دولت خود خواستند که هرچه سریعتر در باره این موضوع اقدام کند.

مجا دوروالا، دایرکتور Commonwealth Human Rights Initiatives گفت:

«این دادگاه برای اذیت و ارعاب طراحی شده است، و موردی دیگر به لیست بلند آزار و اذیت پیروان این دین می‌افزاید. کشور ما تاریخی طولانی در تکثر آرا و تسامح و مدارا دارد و باید در این مورد اعلام نظر کند.»

مرکز جهانی بهائی تخمین می‌زند که بیشتر از ۵ میلیون بهائی در سراسر جهان منتشرند، هندوستان بزرگترین جامعه بهايی را با حدود دومیلیون در خود جای داده است.

این هفت نفر مدیر جامعه بهایی ایران-دو زن و پنج مرد- متهم به جاسوسی برای اسرائیل تبلیغا بر علیه نظام و توهین به مقدسات می‌باشند، اتهاماتی که در صورت اثبات مشمول مجازات اعدام می‌باشند.

اعلایی گفت که دادگاه تاکنون دوبار به تاخیر افتاد، چون رژیم ایران هیچ گونه پشنوانه‌ای برای ادعاهای خود پیدا نکرده است. وی گفت:

«این افراد بی‌گناهند، و مشکل[رژیم ایران} این می‌باشد.»

وی گفت که رژیم اسلامی می‌کوشند که تا در آستانه این دادگاه احساسات عمومی را، بوسیله ایراد اتهام ایجاد آشوب در روز عاشورا، همراه خود سازد. وی گفت:

» بطور کل، آنها همه را مقصر می‌دانند. از رسانه‌های خارجی گرفته تا فعالان حقوق بشر و اکنون بهائیان. این ها فقط بهانه است.»

اعلایی گفت نگرانی‌ها وقتی عمیق تر شد، که روز یکشنبه از خانواده‌های بهایی خبر رسید که با خبر شد که که ۱۳ بهائی دیگر در خانه‌هایشان دستگیر شدند و به اوین منتقل گردیدند و از آنها خواسته شد تا با امضای برگه‌ای متعهد شوند تا در تظاهرات آینده شرکت نکنند.»

خانم اعلایی افزود:

»اگر این اطلاعات را کنار هم بگذاریم می‌بینیم که وضعیت برای هفت مدیر جامعه بهایی چشم انداز بدی دارد. ما عمیقا نگران سلامت آنان می‌باشیم»

دیانت بهایی در قرن نوزدهم در ایران زاده شد، اما قانون اساسی حکومت اسلامی آنرا به عنوان یک دین نمی‌شناسد و پیروان این آیین را مرتد می‌شمرد.

حکومت ایران هرگونه بدرفتاری با بهائیان را که تعدادشان، مطابق مرکز بین المللی بهایی، حدود ۳۰۰ هزار نفر در این کشور می‌باشند و بزرگترین اقلیت مذهبی به حساب می‌آیند تکذیب می‌کند. اما بهائیان می‌گویند که پیروان این دین در ایران قربانی تبعیضات سیستماتیک هستند و با خشونت با آنها رفتار می‌شود.

اعلایی گفت که دادگاه این مدیران در تهران بهائیان جهان را به حرکت آورده و اهمیت سمبولیک بسیاری پیدا کرده است که می‌تواند در سرنوشت این هفت مرد و زن بسیار موثر باشد.

http://edition.cnn.com/2010/WORLD/meast/01/09/iran.bahai.trial/index.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر