امروز مقاله اکبر گنجی با عنوان «چهار زنه کردن مردان قرن بیست و یکم» را در روزآنلاین میخوندم که به نقل قول زیر از کتاب حجهالله بالغه از شاه ولیالله دهلوی [2] بر خوردم:
"راسخان در علم می دانند که شرع اسلام درباب نکاح و طلاق و معاملات و زینت و لباس و قضاء و حدود و قسمت غنائم چیزی نیاورد که اعراب ندانند یا در قبولش تردید کنند. بلی گاهی تصحیح خطاها رخ می داد مثل ربا که در میانشان رواج یافته بود و از آن نهی شدند... دیه قتل در زمان عبدالمطلب ده شتر بود. دید که با ده شتر دست از آدمکشی بر نمی دارند آن را به صد شتر رساند و پیامبرهم آن را نگاه داشت و عوض نکرد. اولین قسامه را ابوطالب برگزار کرد. از هر غارت یک چهارم به رئیس قوم می رسید پیامبر آن را یک پنجم کرد. قباد و انوشیروان پسرش مالیات و عشریه می گرفتند شرع هم چیزی نزدیک آن را آورد. بنی اسرائیل زانیان را سنگسار می کردند و دست دزد را می بریدند و قاتل را می کشتند، قرآن هم همان را آورد و امثال اینها بسیار است که بر شخص محقق مخفی نخواهد ماند. بلکه اگر تو زیرک باشی و به جوانب احکام محیط باشی خواهی دانست که انبیأ علیه السلام در آئین و آداب عبادات هم چیزی نیاوردند که خودش یا مثلش در میان قومشان نباشد. البته تحریفات جاهلی را از آن زدودند و اوقات و ارکان مبهم و امور مهجور مانده را ضبط و ترویج کردند".
در دیانت بهایی هم به نظر میرسد چنین مواردی وجود دارداما با دو تفاوت عمده: اول آن که این ایدهها نه فقط از یک قبیله و سنت خاص که از ایدهها و تفکرات ملل مختلف وارد دین بهایی شده است و دوم آنکه بعضی از این ایدهها بر خلاف رسوم جاهلی که معمولا به منظور همراهی با قوم وارد دین اسلام شدهاند، علیرغم مخالفت با رسوم رایج در ایران و ممالک اسلامی که جامعه بهایی در آن نشو و نما مینمود وارد فرهنگ و ادبیات دینی شد. مثلا از یک طرف عید نوروز برگرفته از فرهنگ ایران بوده و تبدیل به یک عید مذهبی شده است و از طرف دیگر، بنا به حدس Juan Cole در کتاب Modernity and the Millennium، عبدالبهاء در بیان صریح و واضح ایده جدایی دین از سیاست در صفحات آخر کتاب «مقاله شخص سیاح» ، علیرغم وجود این ایده در الواح و آثار متعدد بهاءالله، متاثر از مقالهای از یک پروفسور دانشگاه نیویورک که در سال ۱۸۶۳ منتشر شد بوده باشد.(برای دیدن نام مقاله و نویسنده رجوع کنید به: مدرنیته و عصر جدید، صفحه ۳۲). ایده جدایی دین از سیاست بهیچ وجه به منظور همراهی با رسوم رایج در ممالک عثمانی ویا روش حکومتداری در ایران مطرح نشده، بلکه به منظور تعدیل و تغییر روشهای جاری بوده است.
------------------------------------
[1] اطلاعات تاریخی سپهر بیشتر مواقع دقیق هستند، مخصوصا اگه در مورد جنگ جهانی دوم باشه
[2]ج 1، ص 105
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر